روز قدس از مصادیق ایام الله است / نقش مسجدالاقصی در معراج پیامبر
کد خبر: 3969537
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶

روز قدس از مصادیق ایام الله است / نقش مسجدالاقصی در معراج پیامبر

معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، روز قدس را از مصادیق ایام الله دانست و گفت: امام خمینی(ره) قدس را به عنوان نماد امت اسلام انتخاب کرد که باید به میراث دینی ما بازگردد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حسین رویوران، معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین امروز، 15 اردیبهشت در نشست مجازی «فلسطین؛ گرانیگاه تحولات جهانی در آستانه ظهور براساس آیات و روایات»، روز قدس را از مصادیق ایام الله دانست و اظهار کرد: همه روزها روزهای خداست، اما با توجه به آیه «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ»، برخی از روزها یادآور یک حادثه بزرگ در گذشته و آینده است که نیاز به یادآوری دارد.

وی بعثت پیامبر اسلام(ص) را یکی از ایام الله بزرگ دانست و افزود: روز قدس نیز به عنوان مظهر دفاع از مظلوم و تحکیم وحدت جهان اسلام حول محور فلسطین از ایام الله است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، به تبیین چرایی اعلام روز قدس از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: مردم فلسطین عرب و سنی هستند و مرز مشترک با ایران ندارند، اما نظام جمهوری اسلامی از آرمان قدس دفاع می کند، زیرا قدس نماد امت اسلام است.

رویوران، با اشاره به رای قاطع 98 درصدی ملت ایران به جمهوری اسلامی، عنوان کرد: نظام های سیاسی دنیا از الگوی غربی دولت - ملت پیروی می کنند، اما نظام جمهوری اسلامی علاوه بر دولت - ملت به امت - ملت اعتقاد دارد که یک مسئله بدیع و جدید بوده و از اندیشه امام خمینی(ره) برآمده و در هیچ کجای دنیا از گذشته تا امروز مثل و مانند ندارد.

وی با بیان اینکه دولت - ملت ها دارای پرچم مشخص، سرود مشخص، بانک مرکزی، شورای عالی امنیت ملی و... هستند، خاطرنشان کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران به واسطه انتصاب به اسلام نوعی شهروندی دینی داریم و براساس آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» شهروندان در نظام اسلامی با هم برادر هستند.

معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، سپاه قدس و مجمع تقریب مذاهب را از جمله نهادهای ایجاد شده در نظام امت - ملت دانست و گفت: کلیه نهادهایی که تعریف برون مرزی دارند، ذیل الگوی امت - ملت قرار می گیرند.

وی قدس را هویت جامعه فلسطینی دانست و اضافه کرد: امام خمینی(ره) قدس را به عنوان نماد امت اسلام انتخاب کرد که باید به میراث دینی ما بازگردد.

رویوران، آیه «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى» را نشان دهنده جایگاه قدس در اسلام دانست و متذکر شد: خداوند اساس اسلام را بر منطق قرار داده و لذا معراج پیامبر(ص) به عنوان یکی از معجزات الهی می بایست در مکه اتفاق می افتاد، اما قدس در مسیر عروج رسول الله قرار گرفت تا مسلمانان در طول تاریخ فلسطین را فراموش نکنند و مسجدالاقصی همواره در وجدان و فکر و باور آنان جایگاه داشته باشد.

وی مسجدالاقصی را محور شکل گیری انتفاضه عظیم مردم فلسطین دانست و تاکید کرد: فلسطینیان نمی توانند نسبت به قدس بی تفاوت باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه امام خمینی(ره) در تعمیم مسئله فلسطین الگوی انقلاب اسلامی را اجرایی کرد، یادآور شد: نهضت فکری امام خمینی(ره) و دگرگونی فرهنگی مردم ایران از 15 خرداد سال 42 آغاز شد و در 22 بهمن سال 57 به ثمر نشست و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

رویوران، اعلام روز جهانی قدس در سال 58 را تکرار الگوی مدیریت امام درباره مسئله فلسطین دانست و اظهار کرد: امام راحل به حمایت سیاسی از فلسطین اکتفا نکرد و به دنبال فرهنگ سازی روز قدس در جهان بود.

وی با اشاره به اشغال قدس در سال 1967 و بی تفاوتی جهان اسلام نسبت به اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: امروز شاهد حمایت مسلمانان جهان از مقاومت حزب الله علیه اسرائیل هستیم که نتیجه تعمیم فرهنگ قدس و ایجاد احساس تکلیف نسبت به مسئله فلسطین است.

معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، قدرت بازدارندگی حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی را نتیجه حمایت های سیاسی و نظامی از محور مقاومت دانست و گفت: صهیونیست ها روی فتنه انگیزی در منطقه حساب باز کرده اند و لذا به رسمیت شناختن اسرائیل توسط کشورهای مزدور عربی در نهایت مخالفت های مردمی را به دنبال دارد.

رویوران، با بیان اینکه امروز اسرائیل حتی توان دفاع از خود در برابر حزب الله را ندارد، عنوان کرد: محور مقاومت همه معادلات دشمنان را به هم ریخته است.

وی روز قدس را روز مستضعفین دانست و تاکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در روز قدس نه تنها اثر خودش را بر جهان اسلام گذاشته، بلکه در دنیای غرب و جبهه حامیان اسرائیل نیز تحول ایجاد کرده است. جنبش انزوا، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل(BDS) یکی از دستاوردهای گفتمان قدس است که با وجود انحصار رسانه ای استکبار، روز به روز در حال گسترش می باشد.

انتهای پیام
captcha